Friday, April 3, 2015

Ignorance Drowns Out Precaution

NY Times Tech Columnist Has Hands Slapped

(Microwave News) The New York Times went into damage control mode yesterday Nick Bilton, a tech columnist and a rising star at the newspaper, suggested that precaution is the best approach to the use of cell phones and wearable electronics.
No sooner had Bilton’s column hit print than Margaret Sullivan, the Times’ Public Editor,chastised Bilton for his naive analysis. (It was posted on the Web a day earlier.) Sullivan targeted the lack of “sophisticated evaluation of serious research.” His biggest blunder, according to many readers, was quoting Dr. Joe Mercola, an Internet health entrepreneur. It’s worth mentioning that Mercola is no technophobe. He talked to Bilton on a cell phone using a Bluetooth headset.
The original headline of the column had also fanned the flames of discontent: “Could Wearable Computers Be as Harmful as Cigarettes?” This was likely the work of an editor at the Times’ Styles section where it later appeared in print, with a new headline: “New Gadgets, New Health Worries.” It became “The Health Concerns of Wearable Tech” online. (We were reminded of Chris Ketcham’s feature in GQ five years ago. That headline,“Warning: Your Cell Phone May Be Hazardous to Your Health,” ran next to a picture of a pack of Marlboro’s and a flip cell phone.)
“Fear mongering,” complained a surgeon on Science Blogs; so did an astronomer on Slate. Why did the Times quote a “quack”? asked a blogger on Gawker. “Cram it, Bilton,” screamedThe Verge.
Yes, there are many researchers Bilton might have quoted that would have been more rigorous than Mercola. And yes, comparing RF radiation, a “possible” carcinogen, to tobacco smoke, a known carcinogen, is guaranteed to cause an uproar. No one seemed to notice that Bilton also cited advice from Sweden’s Lennart Hardell, who has published many peer-reviewed papers on cell phone cancer risks.
What got lost in all the name-calling is Bilton’s clear message. “After researching this column, talking to experts and poring over dozens of scientific papers,” he wrote, “I have stopped holding my phone next to my head and instead use a headset.” And then he let a few drops of rain fall on the iWatch love parade. “[W]hen it comes to wearable computers, I’ll still buy the Apple Watch, but I won’t let it go anywhere near my head. And I definitely won’t let any children I know play with it for extended periods of time.”
The speed with which Sullivan threw Bilton under the bus was stunning. Compare it, for instance, to what happened last December when a Times-sponsored video exonerated power lines from the well-documented childhood leukemia risk based on the say of industry scientists (see our story). Many wanted her to take a hard look at that story; we were among them. She passed.
Sullivan had the good grace to allow Bilton to have his say in her column. Here’s part of what he told her:
“The reality is, we still don’t know definitively the causes of cellphones and cancer, but I can tell you one thing, as a technology enthusiast myself, I approached this piece thinking all the research was bogus. But, as I noted in my column, after doing my own reporting on this topic, I’m no longer going to talk on my cellphone for long periods of time without a headset. And I will likely also keep my soon-to-be-born son away from cellphone use until his brain develops, as erring on the side of caution, until more research is done, seems to me to be the smart and intelligent approach to this issue.”
Bilton got it right. If his critics took the trouble to do their homework and read the medical and scientific literature, as Bilton did, they might be more careful about offering their off-the-cuff health advice.
Later...
The Editors Go for a Knockout
After we posted our piece above, we learned that an editors’ note had been added to the bottom of Bilton’s story on the Web. Had we seen those comments, we would have scrapped our headline about slapped hands and replaced it with something like: “NY Times Columnist KO’d by His Own Editors.”
March 21, 2015
The Slim Connection
One of our readers, Michael Lerner, the president and cofounder of Commonweal, pointed out a link we neglected to mention. In January, Carlos Slim, became the single largest owner of stock in the New York Times Co.outside the Sulzberger family that controls the newspaper empire. Slim, one of the richest men on the planet, is the co-chair of América Móvil, which has more than 289 million wireless customers in 25 countries. He owns 16.8% of the Times, according to Reuters.
Surely this potential conflict should have been cited by Margaret Sullivan and the editors of the New York Times in their attacks on Bilton and their defense of cell phone safety.
Paul Brodeur: New York Times Isn’t Going to Change “Anytime Soon”
Paul Brodeur ran a piece today in the Huffington Post, reviewing the Bilton-Sullivan affair at the New York Times. He then added another recent Times RF article into the mix. In last Tuesday’s science section, George Johnson made short shrift of the possible RF health risks of Wi-Fi.
Here’s part of what Johnson wrote: “From the perspective of science, the likelihood that [cell phone electromagnetic] rays somehow causing harm is about as strong as the evidence for ESP.”
Turning Sullivan’s own words back on her, Brodeur recites Johnson’s ESP sound bite and quips: “So much for ‘sophisticated evaluation of serious research’ at The New York Times.”
Can we look forward to better in the future? No, says Brodeur. “[I]t would be wise not to expect any changes anytime soon in The Times’ coverage of the potential health hazards associated with cell phone radiation,” he writes.